فروش عمده زرشک در تهران

در این مقاله با نام فروش عمده زرشک در تهران به بحث قیمت و فروش زرشک به صورت کلی فروشی در شهر تهران می پردازیم. علاوه بر ان مباحث دیگری همچون خشک کردن و فراوری زرشک هم مورد توجه قرار می گیرد. لیست موارد مورد بحث در این مقاله به شرح زیر است:

فروش عمده زرشک در تهران

 مراحل چیدن ، خشک کردن و فراوری زرشک پفکی 

  • در فصل پاییز، خوشه های زرشک همراه شاخه ها توسط قیچی از درختچه جدا می شود (همانند شکل زیر)
فروش زرشک تهران
چیدن شاخه های زرشک با قیچی
  • شاخه های زرشک  با احتیاط به مکان و سوله ای که جریان هوا در آن به خوبی انجام شود، منتقل می گردند. این شاخه ها باید در ظروف بهداشتی و مناسب حمل گردنه تا به دانه های زرشک کمترین  آسیب وارد گردد. در انبار ها و سوله ها شاخه های بر روی طبق ها و تالار های چوبی بالاتر از سطح زمین قرار می گیرند (همانند شکل زیر). باید دقت شود که میزان انباشتگی شاخه های زرشک بر روی هم به نحوی باشد که عبور و مرور هوا از میان شاخه ها به خوبی انجام گردد. چراکه اگر این انباشتگی بیش از حد ممکن باشد، زرشک لایه های زیرین ممکن است لهیده و گندیده و سیاه شود. این دانه های سیاه  کیفیت محموله زرشک را پایین می اورند.
  • شاخه های زرشک در تالارها در همین حالت  برای مدت زمان بین ۳ تا ۶ ماه باقی می مانند و به مرور رطوبت خود را از دست می دهند. در این متد چون رطوبت زدایی و خشک شدن دانه  های زرشک  به کندی و به دور از نور شدید و مستقیم خورشید انجام می گیرد، زرشک  حجم اولیه به بهترین وجهی حفظ می کند. در واقع به همین دلیل هم هست که به زرشکی که به این متد خشک می شود، زرشک پفکی یا پف دار می گویند. در انگلیسی به زرشک پفکی , puffed barberry, puffy barberry یا airdried barberrry گویند. به علت عدم تابش نور خورشید بر روی این زرشک ، درخشانی رنگ در این حالت حفظ می گردد. چراکه رنگدانه  های انتوسیانینی زرشک در مقابل اکسیژن و حرارت تگییر رنگ می دهند. 
  • همانگونه که در بالا شرح دادیم،  دانه های زرشک بعد از سه الی شش ماه خشک شده و زرشک خشک پفکی اماده فراوری  است. برای اینکار اصطلاحا گفته می شود که باید تالار ها را پایین بیاورند. با چهارشاخ هایی بر روی شاخه ها ضربه می زنند تا دانه های خشک شده زرشک و همچنین برگها از شاخه ها جد شوند. در مرحله بعد، زرشک ها را تمیزمی کنند. در این حالت مخلوط برگها و دانه های زرشک در معرض  یکسری پنکه و فن قرار می گیرند تا  برگها از دانه ها جدا می شوند. به این مرحله اصطلاحا باکش می گویند.
قیمت خرید زرشک
  • اکنون زرشک بادکش شده که زرشک خیلی خشک و همراه کمی ناخالصی  مثل برگ و تیغه درختچه زرشک است به کارگاه های تمیز کردن زرشک منتقل  می شود. دم دانه های زرشک هنوز به آن چسبیده اند.
  • در کارگاه ها ابتدا به این زرشک کمی آب زده می شود، تا نرم شود. معمولا زرشک را در همین حالت به مدت ۲۴ ساعت نگه می دارند. سپس زرشک را در دستگاه های مخصوص که با دور زیاد می چرخند می ریزند. در این دستگاه ها دم زرشک از آن جدا می شود. در این مرحله برای نرمی بیشتر و براقی زرشک به آن روغن اضافه می شود.  بعد از خارج شدن زرشک از این دستگاه که به آن دستگاه دور هم می گویند، همراه دانه های زرشک هنوز سنگ، خار و دانه های پوچ احتمالی وجود دارد. از این رو زرشک به دستگاه دیگری که به آن خارچین یا بوجاری گفته می شود، منتقل می گردد. در خروجی این دستگاه فن های بزرگی تعبیه شده است که باعث جدا شدن دانه های پوچ از دانه های اصلی و درشت می گردد. 
  • اکنون  زرشک نسبتا تمیز شده اما برای تمیز کردن نهایی نیروی انسانی به کار گرفته می شود، تا اگر احیانا هنوز زایدات خارجی و سنگ و گل و دانه های پوچ در محموله زرشک وجود دارد، از آن جدا کنند. برای تمیزی بیشتر می توان یک سورت دیگر هم بر روی زرشک زد. اکنون زرشک اماده کارتن گیری است. ما در مجموعه زرشک آبرام هم زرشک را  به تنهایی در یک کارتن و یا همراه یک کیسه بسته بندی می کنیم . برای خرید زرشک آبرام با ما در تماس باشید.
قیمت زرشک تهران
  • شرایط نگهداری زرشک  خاص است. زرشک  میوه حساسی است که به اکسیژن و حرارت واکنش نشان میدهد و تغییر رنگ میدهد. از این رو زرشک باید در مکانی خنک که در حالت ایده ال بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد دمای ان است و به دور از نور نگهداری شود. بهتر است زرشک در پلاستیک بسته بندی نشود.
فروش عمده زرشک در تهران

بلانچ کردن میوه زرشک

بلانچ کردن فرایندی است که در آن میوه را در اب داغ برای چند دقیقه غوطه ور میکنند تا بتوانند فسادی که در میوه رخ خواهد داد را کنترل نمایند. چون قارچها و آلودگی نهان یا برا روی سطح میوه و یا بر روی اولین لایه های سلولی زیر پوست میوه یا سبزی می باشند، بلانچ کردن شیوه ای شناخته شده برای کنترل بیماری های قارچی می باشد.  فرایند بلانچ کردن برای خیلی از میوه ها و سبزیجات در دمای ۵۰ – ۶۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰دقیقه کافی و مناسب است. اما در حالت کلی  معمولا زمان کوتاهتری برای کنترل پاتوژنهای گیاهی کافی خواهد بود. می توان بجای غوطه وری میوه در آب داغ، آب داغ را بر روی آن اسپری نمود.اسپری آب داغ بر روی مانگو (Mango)، خربزه  و ذرت (Corn) مرسوم است. غوطه وری میوه هایی چون اواکادو (Avacado) ، مرکبات، هندوانه (Watermelon) و میوه ها ی هسته دار برای کنترل حشرات بکار رود.  زمان غوطه وری را می توان افزایش داد و دمای آب را کاهش داد. برای مثال زمان غوطه وری  در درجه حرارتهای کمتر از ۵۰ درجه یک ساعت و یا بیشتر است. معمولا فرایند بلانچ کردن میوه خشک و تازه زرشک مرسوم نمی باشد.

حفظ رنگ و ظاهر زرشک

آنتوسیانین ها رنگدانه های محلول در آب  گياهان گلدار يا انجيو اسپرم ها هستند.در منابع گیاهی ذکر شده است که  انتوسیانین ها در حداقل ۲۷ خانواده، ۷۳ جنس و در گونه های فراوانی حضور دارند. 

در بسیاری از میوه ها و سبزیجات  رنگدانه های انتوسیانینی  عامل ایجاد رنگ قرمز تا ارغوانی و آبی شفاف هستند. رنگ قرمز و نارنجی  میوه زرشک  به سبب ۴ رنگدانه است. رنگدانه های اصلی تشکیل دهنده رنگ میوه زرشک آنتوسیانینی هستند. تحقيقات محققان نشان داده است  كه دلفينيدين3 و 5 ديگلوكوزيد به مقدار  اندك و رنگ بنفش در میوه زرشک وجود دارد. پلارگونيدين 3 گلوكوزيد داراي رنگ قرمز تند بوده و به مقدار قابل توجه در ميوه وجود دارد (دانشور حسيني، 1373) . از مشکلاتی محصولات حاوی این رنگدانه ها دارند اینست که بر روی این رنگدانه ها تغییراتی انجام می شود که باعث کاهش کیفیت رنگ محصول و از جمله کاهش بازار پسندی محصول می گردد. تحقیقات محققان از عوامل بسیاری در این کاهش کیفیت رنگ نام میبرند. اما عمده آن ها عبارتند از:

  • اکسیژن
  • حرارت

براساس تحقیقات محققانی چون بریدل (Bridle, p; Timberlake, C. F.(1997). Anthocyanins as  natural food  colours- selected  aspects. Food chemistry, Vol. 58, No. 1-2, PP. 103-109.)  احتمال داده می شود که انتوسیانین ها از زمان حضور اولین گیاهان گلدار بر روی زمین وجود داشته اند. انسانه های اولیه چون رژیم غذایی وابسته به میوه های وحشی و به طور خاص  خانواده هایءبری ها (berry family) داشته اند، از این رو از این رنگدانه ها تغذیه می کردند. وزن مخصوص و رنگ آنتوسیانین ها بوسیله عوامل مختلفی چون  pH ، 2SO ، گرما، فلزات و تركيب رنگدانه ها تحت تأثير قرار مي‎گيرد. بریدل در تحقیقات خود به طور خاص ذکر نموده است که تغییر رنگ و ایجاد رنگدانه های قهوه ای به علت حضور اکسیژن است. دمای محیط نیز اثر مخرب بروی کیفیت رنگدانه ها دارد و در زمان کوتاهی باعث تغییر رنگ میوه زرشک می شود. در بخش بعد به مبحث فروش عمده زرشک در تهران می پردازیم.

قیمت زرشک

قیمت زرشک در بازار تهران – فروش عمده زرشک در تهران

تهران، پایتخت ایران مرکز داد و ستد اصلی بسیاری از کالا ها می باشد. حتی برخی از کالا ها از شهر مبدا تولید آن به تهران منتقل می شوند و از اینجا به خیلی از شهر های دور و نزدیک ایران ارسال می گردند. حتی ممکن است که کالا ازتهران به شهر مبدا ارسال شود. معمولا برای کالاهای بسته بندی شده این اتفاق می افتد. زرشک نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. با اینکه مرکز تولید و فراوری زرشک خراسان جنوبی است، به همراه شهر مشهد، تهران یکی از قطب های تجارت انواع زرشک می باشد. از انجاییکه دسترسی به خراسان جنوبی برای تجار زرشک و صادر کنندگان میوه زرشک ،به خاطر بعد و دوری مسافت آسان نمی باشد، معمولا آن ها در تهران به دنبال تهیه محموله زرشک خود هستند. راه های زیادی برای تهیه زرشک در تهران وجود دارد، که یکی از آن ها مراجعه به بازار های عمده فروشی همچون چهارراه مولوی است. قیمت عمده زرشک در بازار تهران به نسبت بازارهای عمده فروشی مشهد کمی گرانتر است. فروش عمده زرشک در تهران بسیار رایج است و گاهی حتی رستوران ها نیز از این قیمت عمده نفع می برند.

فروش عمده زرشک در مشهد

شهر مشهد همانطور که در بالا نیز اشاره شد، از دیگر مراکز فروش عمده زرشک در ایران است. شهر مشهد به علت نزدیکی به دو شهر اصلی تولید کننده زرشک یعنی بیرجند و قائنات، نقش بسیار پر رنگ و برجسته ای در تجارت زرشک ایفا می کند. فروش عمده زرشک در مشهد همانند تهران بسیار رایج است. در مشهد بازاری وجود دارد که تنها به فروش عمده زرشک می پردازد.

فروش عمده زرشک در مشهد

قیمت خرید عمده زرشک

 در خرید عمده زرشک ، زرشک در دو نوع خشک و تر و تازه عرضه می‌شود. خرید زرشک تازه نیز معمولاً به قصد گسترش دایره اقدامات تا تولید محصول نهایی می باشد. در واقع بعضی از خریداران عمده زرشک با خرید زرشک تازه و مبادرت به خشک کردن آن به روش های خود در صدد ارائه زرشک نهایی با قیمت پایین تر یا کسب بهره بیشتر می باشند. اما اکثر خریداران زرشک تمایل دارند زرشک را در مرحله پس از خشک کردن آن خریداری کنند و از زحمت زیاد این مرحله فارغ شوند. زیرا قیمت زرشک به نوع خشک‌کردن آن بستگی شدیدی دارد و روش های مناسب تر که در تولید محصول ممتاز دخیل هستند معمولاً وقتگیر تر و پر دردسر تر می باشند. طبیعتا مناسبترین زمان برای خرید زرشک تازه همان فصل برداشت محصول می باشد یعنی از اواسط مهر تا اواسط آبان. در این فصول به خاطر برداشت کلی محصول و مقدار زیاد محصول تولیدی می توان زرشک تازه را با قیمت پایین تهیه کرد و به نسبت مورد استفاده به صورت تازه یا با صرف زمانی معین به صورت خشک به مصرف رساند. از آنجا که مرکز اصلی تولید زرشک در ایران شهرهای قائن و بیرجند از خراسان جنوبی است قاعدتاً قیمت زرشک در این نواحی پایین‌تر است و توصیه می شود در صورت تمایل به خرید زرشک تازه به این استان رجوع کرده و زرشک را در محل تولید آن تهیه کنید. در صورتی که حضور فیزیکی در این بازه زمانی در این اماکن برای شما غیرممکن یا مشکل است می توانید با کارشناسان ما در مجموعه آبرام تماس بگیرید. این مجموعه چه در خرید زرشک تازه و چه در خرید زرشک خشک به عنوان راهنمایی تمام عیار در تمام زمینه ها می تواند عمل کند و از خطرات و ضررهای احتمالی که در اثر ناآگاهی ممکن است گریبانگیر خریداران شود جلوگیری به عمل آورد. عوامل این مجموعه در تماس مستقیم با کشاورزان بوده و امکان هماهنگی میان خریدار و زارع را به نسبت مقدار زرشک مورد نیاز خریدار به بهترین نحوی فراهم می‌کنند. همچنین بنا به سفارش شما محصول را بسته بندی و به هر نقطه از نواحی ایران که مورد نظر باشد ارسال می نماید. قیمت خرید عمده زرشک را در مجموعه زرشک آبرامبه صورت اپدیت روزانه را در صفحه قیمت زرشک در این وب سایت ملاحظه می فرمایید

قیمت خرید عمده زرشک

فروش عمده زرشک بیرجند و قاین

در بالا شرح داده شد که مشهد و تهران از شهر های فروش عمده زرشک می باشند.فروش عمده زرشک در تهران به خاطر مرکزیت ان و فروش عمده زرشک در مشهد به علت نزدیکی به خراسان جنوبی از اهمیت بالایی برخوردارند. اما لازم به ذکر دو شهر مهم دیگر در تجارت زرشک نیز می باشیم. این دو شهر بیرجند و قاین می باشند. در این دوشهر روستاهای زیادی وجود دارند که بخشی از آن ها فقط تجارت زرشک می کنند. به روستاهایی همچون گازار، کرشک، عباس آباد دشت، جینان، مهمویی و غیره می توان اشاره نمود. فروش عمده زرشک بیرجند و قاین یا مستقیم توسط کشاورزان انجام می شود و یا توسط کارگاه دارن و بنکداران و دلالان این شهر صورت می گیرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما